Małe ojczyzny a możliwe wykluczenie komunikacyjne na skutek inwestycji kolejowych.

Nadal się zastanawiam nad ryzykami podziału „Małych ojczyzn” w przypadku zaprojektowania linii kolei dużych prędkości bez uwzględnienia wykluczeń komunikacyjnych jakie mogą spowodować takie linie.



Wprowadzenie

W latach 2023 – 2024 objechałem na mój koszt wiele gmin:

na Mazowszu, na Mazurach, na Kujawach oraz w Woj. Lubelskim,

gmin, które miały być poprzecinane szprychami kolejowymi CPK (kolej dużych prędkości), bez wdawania się w ocenę zasadności inwestycji skupiając się za to na ludziach i ich problamach, poruszałem na tym blogu już temat moich osobistych rozmów z samorządowcami, tego jakie według nich ryzyka rodzą inwestycje kolejowe CPK, vide:

https://otwarcieokolei.blogspot.com/2024/04/linia-kolejowa-nr-56-poziom-dialogu-i.html

Już ponad rok temu się zastanawiałem na moim piotrwujec.blog nad ryzykami wykluczeń komunikacyjnych, vide:

https://wujec.blogspot.com/2023/02/wykluczenie-komunikacyjne-ryzyko.html

Mój projekt naukowy miał i ma pomóc samorządom, vide:

https://wms.edu.pl/

Dziś zastanowię się ponownie nad tym tematem, pod kontem wiedzy jaką zdobyłem po uczestnictwie:

- na Politechnice Krakowskiej w Konferencji Naukowej Drogi Kolejowe 2023;

- w Konferencji „Otwarcie o CPK w centrum Polski”. 


Warszawa, linia kolejowa oraz autostrada S8 im. Armii Krajowej oddzielająca dzielnicę Bemowo od dzielnicy Wola.
fot. Piotr Wujec 


1. Zastanówmy się

Zastanówmy się czym jest budowa ogrodzonej infrastruktury.

Infrastruktury przecinającej gminę, w wyniku budowy:

- linii kolejowych dużych prędkości...

ogrodzonych wysokim płotem, 

ze stacjami kolejowymi co kilkaset kilometrów tylko w wybranych wielkich ośrodkach miejskich,

lub

- drogi ekspresowej lub autostrady - też ogrodzonych.

Już kiedyś o tym napisałem, że setki lat powstawały polskie społeczności lokalne. Przez te lata budowali wspólnoty regionalne sami mieszkańcy danej „małej Ojczyzny”. Budowali wspólnotę w zakresie powiązań osobistych, handlowych, zawodowych, emocjonalnych i kulturowych. Przypominam, że o małych ojczyznach sporo pisał Czesław Miłosz i Tadeusz Konwicki, autorzy bliscy każdemu przedstawicielowi inteligencji polskiej.

W rzeczywistości wspólnota regionalna (gminy) ta „mała Ojczyzna” opiera się na możliwości łatwej wewnątrz komunikacji. W mojej opinii komunikacja to fundament tworzenia społeczności.

2. Bliskość i wykluczenie

Komunikacja, powiązanie, wzajemny kontakt daje poczucie bliskości mieszkańców danej gminy do dziś. Często wspólnota istniejąca dziś jest kontynuacją tradycji dawnych ziem Królestwa Polskiego, w tym objętych inwestycjami kolejowymi CPK, np. Ziemi Bełskiej (fragmentu historycznego Województwa Ruskiego), Ziemi Sochaczewskiej, Ziemi Czerskiej, Ziemi Łomżyńskiej (fragment Mazowsza w 1999 roku włączony do Województwa Podlaskiego), Ziemi Dobrzyńskiej w Województwie Kujawsko Pomorskim, itd.

Obserwując strony Spółki CPK, utrzymywanej też z moich podatków, do dziś nie dostrzegam pochylenia się nad tematem kluczowym w zakresie wykluczenia, czyli eliminacją wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców innych miast niż wielkie aglomeracje.

3. Obawy

Brak omówienia obaw o wykluczenie mieszkańców gmin przez które ma przejść linia kolei dużych prędkości. Dla przedsiębiorców i mieszkańców takich gmin jest istotna odpowiedź na pytania:

Gdzie i jak często będą przejścia przez linię dużych prędkości?

Jaki mam wpływ na lokalizację przejść?

Czy będzie ich dużo mniej niż przez „normalne” linie kolejowe?

Czy inwestycje kolejowe CPK odbywają się kosztem rozwoju linii lokalnych?

4. Podziały w praktyce

Czy w praktyce kolej dzieli w terenie małe ojczyzny?

Przyjrzyjmy się ponownie moim przykładom.

Moi dziadkowie i rodzice byli z Pragi Południe, którą od ponad 100 lat od Pragi Północ oddziela kolej, Pragę na pół dzieli LINIA KOLEJOWA!

Przyjrzyjmy się mojej Woli gdzie spędziłem dzieciństwo i młodość, Wolę od Dzielnicy Bemowo i od Żoliborza oddziela LINIA KOLEJOWA, jak widać na powyższym moim zdjęciu... 

Tym samym linie kolejowe wyznaczają granice, moga wyznaczać nowe.

5. Podsumowując

Nadal czekam na dyskusję z udziałem naukowców, polityków w tym samorządowych, Spółki CPK, przedsiębiorców i mieszkańców, o tym jak Małe Ojczyzny podzielą linie kolei dużych prędkości, np. w ramach Y w Wielkopolsce, na Ziemi Sieradzkiej, na Dolnym Śląsku i na moim rodzinnym Mazowszu…

Noszę się z zamiarem zorganizowania konferencji, w ramach cyklu konferencji Otwarcie o kolei, czyli nadal bez polityki, za to z zachowaniem dyskusji merytorycznej opartej na wiedzy, z udziałem wykładowców akademickich i smorządowców.

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/piotr-wujec-o-mnie/

Komentarze

Popularne posty