Żuraw wodny

Urok dawnych urządzeń kolejowych obejmuje każdy ich detal, jak widać po żurawiu wodnym na moich zdjęciach.


Żuraw wodny przeznaczenie


Żuraw wodny służył do wodowania parowozu.

Jak widać na moich zdjęciach była to specjalna obrotowa kolumna z systemem do nalewania wody.


fot. Piotr Wujec



Wodowanie

Uzupełnianie (nalewanie) zapasu wody do skrzyni wodnej parowozu lub tendra.


Tender

Wagon specjalnej konstrukcji służący do przewożenia wody i węgla, dołączany do parowozu.


autor Piotr Wujec



Specyfika używanych w Polsce żurawi


Większość polskich żurawi wodnych powstała w Nowej Soli, tak jak ten ze Stacji Muzeum na moim zdjęciu. Do dziś widać na tych żurawiach niemieckie napisy.

Specyficzną cechą tych żurawi wodnych jest brak "odwadniacza", tzn. zaworu do spuszczana wody z pionowego słupa, celem odwodnienia żurawia po zamknięciu zaworu głównego. Skutkiem tego braku - aby pozostająca woda nie zamarzła w okresie zimy – było wyposażanie żurawi z Nowej Soli w małe piece węglowe.


Podsumowanie


Detale starych konstrukcji są urocze.

Kiedyś projektowano zarówno funkcjonalne, jak i ładne rzeczy, sami proszę zobaczcie detale.


fot. Piotre Wujec



Można sobie wyobrazić jak pięknie parowóz wyglądał przy żurawiu, jak na moim ujęciu poniżej...


autor Piotr Wujec




Niestety w warszawskiej Stacji Muzeum jest mało informacji o eksponatach, o czym już pisałem w innych moich wpisach, a szkoda. W tej sytuacji pasjonat historii musi szukać informacji poza tym muzeum.


Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/otwarci-o-kolei-cykl-konferencji-naukowych/

Komentarze

Popularne posty