Żuraw wodny
Urok dawnych urządzeń kolejowych obejmuje każdy ich detal, jak widać po żurawiu wodnym na moich zdjęciach.
Żuraw wodny przeznaczenie
Żuraw wodny służył do wodowania parowozu.
Jak widać na moich zdjęciach była to specjalna obrotowa kolumna z systemem do nalewania wody.
fot. Piotr Wujec |
Wodowanie
Uzupełnianie (nalewanie) zapasu wody do skrzyni wodnej parowozu lub tendra.
Tender
Wagon specjalnej konstrukcji służący do przewożenia wody i węgla, dołączany do parowozu.
autor Piotr Wujec |
Specyfika używanych w Polsce żurawi
Większość polskich żurawi wodnych powstała w Nowej Soli, tak jak ten ze Stacji Muzeum na moim zdjęciu. Do dziś widać na tych żurawiach niemieckie napisy.
Specyficzną cechą tych żurawi wodnych jest brak "odwadniacza", tzn. zaworu do spuszczana wody z pionowego słupa, celem odwodnienia żurawia po zamknięciu zaworu głównego. Skutkiem tego braku - aby pozostająca woda nie zamarzła w okresie zimy – było wyposażanie żurawi z Nowej Soli w małe piece węglowe.
Podsumowanie
Detale starych konstrukcji są urocze.
Kiedyś projektowano zarówno funkcjonalne, jak i ładne rzeczy, sami proszę zobaczcie detale.
fot. Piotre Wujec |
Można sobie wyobrazić jak pięknie parowóz wyglądał przy żurawiu, jak na moim ujęciu poniżej...
autor Piotr Wujec |
Niestety w warszawskiej Stacji Muzeum jest mało informacji o eksponatach, o czym już pisałem w innych moich wpisach, a szkoda. W tej sytuacji pasjonat historii musi szukać informacji poza tym muzeum.
Piotr Wujec
https://wms.edu.pl/otwarci-o-kolei-cykl-konferencji-naukowych/
Komentarze
Prześlij komentarz