DualShunter 2000 Cz Loko
Nowa czeskiego projektu lokomotywa spalinowa DualShunter 2000 robiła dobre wrażenie podczas TRAKO 2023. Moim zdaniem wnętrze jej jest przejawem dobrego rozplanowania, z dbałością o ergonomię. Dual Shunter 2000 Cz Loko to duży sukces naszych południowych sąsiadów.
Wprowadzenie
Czesi mają ciekawe tradycje techniczne, ich pomysłowość znamy z historii.
Po upadku komuny Czesi, identycznie jak my Polacy, musieli się zmierzyć z obcymi koncernami, stratą części narodowych firm, następnie z odbudową rodzimej myśli technicznej oraz niezbędnego dla niej narodowego zaplecza.
Na TRAKO 2023 Czesi zaprezentowali DualShunter 2000 przeznaczony dla włoskiego klienta, jako pierwszą od 15 lat nową czeskiej konstrukcji lokomotywę.
DualShunter 2000 Cz Loko, Gdańsk 2023 r. TRAKO autor Piotr Wujec |
Rys historyczny
Około 15 lat temu po raz ostatni czeski przemysł wypuścił na rynek lokomotywę czeskiej konstrukcji, tj. szybką lokomotywę Emil Zatopek. Nie była to jednak udana konstrukcja, o jej problemach rozpisywała się swojego czasu prasa.
Mając powyższe na uwadze Dual Shunter 2000 CzLoko jest pierwszą od 15 lat lokomotywą zaprojektowaną i wybudowaną w Czechach.
Co zwróciło moją uwagę?
Układ i ergonomia kabiny czeskiej lokomotywy na mnie zrobiły dobre wrażenie.
Jako sternik doceniam ergonomię, wiem jak jest ważna na jachtach, identycznie jak ergonomia w lotnictwie, np. na szybowcach.
DualShunter 2000 Cz Loko, Gdańsk 2023 r. TRAKO autor Piotr Wujec |
Ponadto czeska lokomotywa była dobrze prezentowana w ciekawych barwach, z miłą obsługą uczynną i dobrze opisującą konstruckję.
Ciekawostki
Co ciekawe ta podwójna czeska lokomotywa, napędzana silnikiem spalinowym lub siecią trakcyjną, miała swoją premierę w Gdańsku na Trako 2023!
Jak deklarowali Czesi na TRAKO 2023 podobno Dual Shunter 2000 ma mieć możliwość odzyskiwania energii z hamowania.
DualShunter 2000 Cz Loko, Gdańsk 2023 r. TRAKO autor Piotr Wujec |
Krótki opis techniczny
Lokomotywa spalinowa Dual Shunter 2000 CzLoko jest przeznaczona do prowadzenia lekkich, do średnio ciężkich prac, zarówno na głównych liniach, jak i manewrowych. Lokomotywa czeska posiada opcjonalnie podłączenie do sieci, a tym samym jest możliwość wyboru dwóch źródeł zasilania elektrycznego lub spalinowego.
Dzięki takiemu rozwiązaniu lokomotywa Cz Loko ma możliwość pracy niezależnie od istnienia trakcji lub zasilania.
Napęd i zasilanie
Zasilanie
Na dachu kabiny Dual Shunter 2000 - sam widziałem z jak bardzo dobrą widocznością - znajduje się pantograf przekazujący prąd bezpośrednio do silników trakcyjnych. Lokomotywa może automatycznie się przełączać z spalinowego na napęd elektryczny, co ma być sposobem na obniżenie zużycia paliwa i emisji.
Dual Shunter 2000 prezentowany w Gdańsku rok temu był przygotowany do pracy pod napięciem 3kV DC, czyli takim jakie jest u nas w Polsce. Polska ma w tym zakresie identyczne parametry jak we Włoszech.
Napęd
Dual Shunter 2000 ma silnik Caterpilar C32 (V Stage) o mocy 895 kW, wystarczający do prowadzenia tzw. „średniociężkich prac manewrowych”.
Lokomotywa Dual Shunter 2000 osiada potężny silnik wysokoprężny, stosowny do ciągnięcia pociągów towarowych, który mam nadzieję dobrze oddają moje zdjęcia…
DualShunter 2000 Cz Loko, Gdańsk 2023 r. TRAKO autor Piotr Wujec |
DualShunter 2000 Cz Loko, Gdańsk 2023 r. TRAKO autor Piotr Wujec |
Co dalej?
Pierwszy prototyp Shunter 2000 CzLoko o numerze 190.001 został zaprezentowany w Gdańsku rok temu, już po jego przetestowaniu.
Prezentowana w Gdańsku lokomotywa miała wejść od 2024 r. do eksploatacji we Włoszech. Zasilić ma ona park lokomotyw będących w dyspozycji MERCITALIA Shunting & Terminal (spółki z grupy włoskich Kolei Państwowych Trenitalia).
Również inna włoska firma TPER podobno zamówiła Shunter 2000 CzLoko.
Poniżej autor w opisywanej czeskiej lokomotywie, w ciszy:)
sprawdza na postoju jej ergonomię, co samo z siebie brzmi ciekawie:)...
Piotr Wujec na TRAKO 2023 |
Podsumowując
Mam świadomość, iż czescy przewoźnicy (od cargo po osobowy), identycznie jak ukraińscy czy inni obcy, stanowią dużą konkurencję dla naszych polskich firm. Napisałem też już o polskich lokomotywach, vide:
https://otwarcieokolei.blogspot.com/2024/08/e4msu-polska-nowoczesna-lokomotywa.html
Pozostaje z nadzieją, że polskie firmy (przewoźnicy), w tym podmioty kontrolowane przez polski rząd lub samorząd, będą zamawiać polskie konstrukcje za nasze polskie podatki, wybierając naszych dostawców z dwóch powodów:
- jako oferujących konkurencyjne lokomotywy lub składy wobec obcych konstrukcji,
- przez troskę zamawiających o zapewnienie pracy dla Polaków w polskich firmach.
Warto interesować się naszą koleją, poszerzeniu o niej wiedzy służą też konferencje naukowe, np. vide:
https://wms.edu.pl/konferencja-14-11-2023-r-podsumowanie/
https://wms.edu.pl/otwarci-o-kolei-cykl-konferencji-naukowych/
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz