E4MSU polska nowoczesna lokomotywa. Lekkie obawy o dostawy.

Poczułem lekki niepokój, po lekturze pism kolejowych, o polskiego producenta z Nowego Sącza, o którego lokomotywach warto napisać parę słów.


Zamówienia dla NEWAG

W czerwcu 2023 r. dowiedzieliśmy się, że PKP skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup z 2021 r. o 5 dodatkowych lokomotyw polskiej konstrukcji i produkcji z Nowego Sącza.

Wcześniejsza umowa zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG dotyczyła zakupu 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Imponująca wartość zamówienia wzrosła z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. 


E4MSU
fot. Piotr Wujec AD 2023 


Zakładano wówczas, iż pierwsze nowe lokomotywy wyjadą na tory na przełomie 2023/2024 roku. Jak już wiadomo z pism branżowych będą opóźnienia w realizacji tego kontraktu, co pewnie wielu niepokoi mając na uwadze fakt, że te polskie lokomotywy mają być certyfikowane w Czechach.


Mając na uwadze fakty.

Nasze PKP pod koniec 2020 roku odebrało z Nowego Sącza ostatnie z serii aż 30 nowoczesnych polskich lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Te polskie lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Poza dużą prędkością, duża też była wartość kontraktu na EU160, wynosząca aż 551,4 mln zł brutto wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego aż 30 pojazdów.

Cieszę się, że moje podatki są wydawane na lokomotywy budowane w Polsce. 


Są powody mojego spokoju


Czuję pewien spokój gdyż wówczas NEWAG dostarczył wszystkie 30 lokomotywy w krótkim czasie 11 miesięcy. Tamten dobrze wykonany przez NEWAG kontrakt spowodował zamówienie w marcu 2023 r. kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU 160 Griffin.

Wierzę, że i tym razem polski producent da radę:)


Może po kolei o kolei


Griffin to nowe polskie lokomotywy z Nowego Sącza, które rozwijać będą:

do 200 km/h ciągnąc składy osobowe do 800 ton,

do 140 kn/h ciągnąc pociągi towarowe do masy 3400 ton…

to imponujące prędkości.

Lokomotywy te mają mieć homologację aż na sześć krajów, tj.: Polskę, Niemcy, Austrię, Słowację, Czechy i na Węgry.

Do tego wszystkie lokomotywy Griffin mają europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, jaki wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa. Ponadto te lokomotywy mają system zdalnej diagnostyki, pozwalający na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym.

Istotnym jest, że nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.


Ok w osobnym wpisie umieszczę moje inne zdjęcia lokomotyw z TRAKO 2023.

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://piotrwujec.pl/prezentacja/


Komentarze

Popularne posty