Przystanek Warszawa Powązki
Dla tych z nas, co mają dosyć wojny politycznej, w tym oceny inwestycji wyłącznie pod kontem tego kto ją zrobił, przykładem dobrej inwestycji jest oddany do użytku 1 listopada 2019 r. Przystanek Warszawa Powązki, zbudowany w ramach modernizacji linii obwodowej w Warszawie.
Wprowadzenie
Przystanek Warszawa Powązki jest położony na linii obwodowej Warszawy. Ten nowo zbudowany w 2019 r. przystanek kolejowy znajduje się przy ul. Powązkowskiej, między przystankiem Warszawa Koło a stacją Warszawa Gdańska. Jest usytuowany na styku dwóch warszawskich dzielnic, tj. Woli i Żoliborza.
Przystanek obejmuje nowo wybudowane: dwa perony jedno krawędziowe, sygnalizację, windy i liczne schody, pochylnię dla niepełnosprawnych oraz rowerów, kładkę dla pieszych, nowe tory, itd.
Mam nadzieję, że moje zdjecia dobrze oddają urok tego przystanku kolejowego, którego powstanie opiszę poniżej.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. autor Piotr Wujec |
źródło domena publiczna |
Przyczyny powstania
Przystanek Warszawa Powązki powstał „od zera”, jako jedna z inwestycji w naszą polską infrastrukturę kolejową w ramach Krajowego Programu Kolejowego o łącznej wartości 70 mld zł. Na moim Mazowszu program ten przewidywał projekty dotyczące infrastruktury kolejowej o wartości aż 13 mld zł.
Był to program obejmujący ponad 220 zadań inwestycyjnych na obszarze naszego kraju, które zarówno usprawniły bieg składów (pociągów), jak i zmniejszyły wykluczenie komunikacyjne dzięki budowie szeregu nowych stacji i przystanków kolejowych, istotnych dla społeczności lokalnych, w tym samorządów.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. fot. Piotr Wujec |
Przystanek Warszawa Powązki został wybudowany razem ze zmodernizowaną za ponad 200 mln zł linią obwodową PKP przez Wolę, co znacznie usprawniło transport metropolitalny w Warszawie. Co ciekawe inwestycja w linię obwodową Warszawy usprawniająca transport w mieście została wykonana, z tego co wiem z mediów branżowych, bez udziału warszawskiego samorządu.
Inwestycję wykonała spółka Polskie Linie Kolejowe PKP S.A.
Spólka kontrolowana przez włądzę publiczną (rząd), co pokazuje jak ważnym jest dla szybkiego rozwoju naszej Polski utrzymanie w rękach Państwa Polskiego kluczowych dla infrastruktury spółek lub innych podmotów.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. autor Piotr Wujec |
Projekt
Przystanek Warszawa Powązki został zbudowany w ramach projektu „Prace na linii obwodowej w Warszawie, na odcinku Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska), tj. projektu o wartości ok. 200 milionów złotych, współfinansowanym z mechanizmu CEF – Łącząc Europę.
Efektem wybudowania przystanku Warszawa Powązki, a następnie modernizacji mostu Gdańskiego jest zwiększenie przepustowości tej kluczowej dla Warszawy linii.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. fot. Piotr Wujec |
Prace
Prace przy tym przystanku kolejowym odbywały się bez wstrzymania ruchu kolejowego na linii oraz samochodowego na wiadukcie, co znacznie utrudniało zaplanowanie i prowadzenie inwestycji przez PLK PKP S.A.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. fot. Piotr Wujec |
Dla społeczności lokalnej
Przy okazji budowy Przystanku Warszawa Powązki oddano w 2019 roku do użytku kładkę dla pieszych nad torowiskiem między Wolą a Żoliborzem, ułatwiającą znacznie łączność między oboma dzielnicami. Pierwotnie nie była projektowana taka kładka, tj. z zejściami zarówno na Żoliborz, jak i Wolę.
Kładkę zbudowało PLK PKP S.A. w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców.
Niestety budowa kłądki wydłużyła czas inwestycji (budowy przystanku), która zamiast w 2018 roku, zakończyła się w 2019 r. Kładka jak widać poniżej była dużą inwestycją.
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. fot. Piotr Wujec |
Dziś wejście na ten przystanek kolejowy jest możliwe zarówno z kładki, jak i z istniejącego od kilkudziesięciu lat wiaduktu samochodowego nad linią kolejową, na ul. Powązkowskiej.
Jakich wiaduktów by nie wybudował inwestor (w tym wypadku państwo, w innych samorząd), to i tak ludzie chodzą swoimi ścieżkami, jak widać poniżej:)
Stacja Warszawa Powązki 2024 r. autor Piotr Wujec |
Podsumowując
Warto oderwać się od narracji mediów partyjnych lub rządowych, celem docenienia inwestycji w dobrym kierunku zmieniających infrastrukturę kolejowa, bez polityki, tej lub innej opcji u władzy.
Spacerując i obserwując swoją okolicę proponuję zwracać uwagę na zmiany dobre lub złe bez oglądania się na polityczny bełkot, który nam podatnikom, płacącym za inwestycje i polityczne szopki :)...
powinien być obojętny, oceniajmy czyny a nie słowa.
Miłego dnia
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz