Linia kolejowa nr 56. Poziom dialogu i dylematy.
Korzystając z moich osobistych rozmów z samorządowcami w 2023 r. skupie się dziś na obawach i poziomie dialogu w kontekście linii kolejowej nr 56, Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec.
Wyżej wymieniona nazwa (inwestycji linii nr 56) jest mało aktualna, gdyż linia ta ma być doprowadzona do stacji Lubycza Królewska, którą opisałem w tym moim wpisie:
https://wujec.blogspot.com/2023/02/lubycza-krolewska-136-lat-tradycji.html
fot. Piotr Wujec |
Wprowadzenie
W lutym 2023 r. na mój koszt objechałem gminy leżące na linii kolejowej nr 56 celem poznania samorządów i ich problemów związanych z planowaną inwestycją kolejową Spółki CPK. Mając na uwadze zdobyte od 1999 roku doświadczenie w pomaganiu stronie społecznej, postanowiłem poznać otoczenie inwestycji przed realizacją mojego projektu „CPK to nie tylko lotnisko” oraz „Wsparcie Merytoryczne Samorządów”, vide:
Brak jest szans na zrozumienie tego, moim zdaniem, jak dana inwestycja może wpływać na obszar, na jakim ma powstać, na mieszkańców, bez poznania warunków terenowych, historii i ludzi, na tym obszarze.
O Ziemi Bełskiej, należącej od XIV w. do Królestwa Polskiego, zaludnianej od XIII w. przez Mazowszan, na której leży Bełz - dziś ukraiński, a ponadto nadal polskie miejscowości, tj: Bełżec, Lubycza Królewska, Tomaszów Lubelski, wspominałem już kiedyś w moim wpisie:
https://wujec.blogspot.com/2023/01/mazowsze-krotko-o-historii.html
Przy okazji przypominam
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. (CPK) jest spółką Skarbu Państwa, funkcjonującą z naszych podatków. Obok budowy lotniska i dróg, na pojęcie „budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego” składa się też, tzw. „program kolejowy CPK”.
Program kolejowy CPK ma się składać z 12 tras.
Poniżej moje opinie.
Stacja Lubycza Królewska stan na luty 2023 r. fot. Piotr Wujec |
1. Dylematy
Budowa ww. połączeń (projekt kolejowy CPK) powoduje:
- przekształcenie wielkich ilości nieruchomości poprzez ich podział lub zmianę przeznaczenia;
- szansę na rozwój miejscowości gdzie będzie ulokowana stacja;
- podział przez tory gmin utrudniający połączenia drogowe;
- zmianę (na większą lub niższą) wartości szeregu nieruchomości;
- liczne wywłaszczenia;
- zanieczyszczenie hałasem,
- ryzyko wpływu drgań na budynki,
- wykluczenie komunikacyjne utrudniające dojazd do nieruchomości;
przypominam linie kolei dużych prędkości są ogrodzone.
Poniżej upubliczniona mapa z 2021 roku pokazująca dobrze ówczesne plany linii CPK.
źródło domena publiczna |
2. Do powyższego dochodzi niepokój społeczny związany z:
- niepewnością, co skutków zmian wywołanych przez inwestycje;
- obawą jaki zostanie wybrany wariant przebiegu linii,
- kosztami dla mieszkańców,
- zmianami krajobrazu Roztocza, mogącymi mieć wpływ na turystykę.
Istniejąca dziś linia kolejowa w Zamościu ładnie wkomponowana w miasto, do tego z kładkami dla pieszych. fot. Piotr Wujec |
3. Na dziś strony Spółki CPK są zredagowane bardzo mało przejrzyście w mojej opinii a sama spółka w dyskusyjny sposób prowadzi dialog, o czym usłyszałem od samorządowców, co mnie o tyle zdziwiło, że Spółka CPK dysponuje wielkimi środkami publicznymi.
Podsumowując
Sam doświadczyłem unikania przez Spółkę CPK dyskusji, gdy mimo moich zabiegów Spółka CPK nie była zainteresowana udziałem w konferencji naukowej „Otwarcie o CPK w centrum Polski”, vide:
https://wujec.blogspot.com/2023/11/fotorelacja-z-konferencji-otwarcie-o.html
Zamiast udziału Spółki CPK, obok wykładowców akademickich, w konferencji naukowej 14 listopada 2023 r. otrzymałem na początku stycznia 2024 r. pismo procesowe wniesione do sądu przez Spółkę CPK w grudniu 2023 r. W mojej opinii to co mnie spotkało mówi wiele o sposobie prowadzenia dialogu przez Spółkę CPK, co gorsze za moje i innych Polaków podatki. Oczywiście liczę na zmianę polityki Spółki CPK.
Moje rozmowy z samorządowcami uświadomiły mi dyskusyjny poziom dialogu też na linii samorządy – Spółka CPK, jak i lęki samorządów związane z inwestycjami kolejowymi CPK.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
https://piotrwujec.pl/prezentacja/
Komentarze
Prześlij komentarz