Lokomotywa typu L45H

Lokomotywa typu L45H latami przyciągała wieczorami uwagę ładnie oświetlona na bocznicy końcowej stacji Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej, zwanej do 2004 r. Grójecką Koleją Dojazdową.


Widoczna na moim zdjęciu wąskotorowa lokomotywa typu L45H o numerze fabrycznym 23613 została wyprodukowana w Rumunii dla PKP w roku 1977. Wówczas otrzymała ona oznaczenie Lxd2-465 i rozpoczęła przetaczanie składów dla Grójeckiej Kolei Dojazdowej od listopada 1978 roku.


L45H fot. Piotr Wujec

Kilka faktów


O lokomotywie

Lokomotywy typu L45H powstawały między rokiem 1964 a 1990 w Bukareszcie. Lokomotywy rumuńskie miały moc silnika 450 km. Były to czteroosiowe lokomotywy spalinowe z silnikiem wysokoprężnym i przekładnią hydrauliczną. Lokomotywy te były przystosowane do obsługi linii wąskotorowych.

Zbudowano łącznie w Rumunii około 400 sztuk lokomotyw typu L45H.


fot. Piotr Wujec


O Piaseczyńskiej Kolei Wąskotorowej

Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa to dawna Grójecka Kolej Dojazdowa.

Grójecka Kolej Dojazdowa to wąskotorowa kolej z prześwitem toru 1000 mm. 

Linia ta działa od 1898 roku do dziś, jako ostatni fragment dawnej kolejki grójeckiej. 

Przed II Wojną Światową kolejka grójecka działała w ramach Warszawskich Kolei Dojazdowych.

Kolejka grójecka powstawała od 1898 roku z inicjatywy bogatego polskiego, warszawskiego krawca Eugeniusza Paszkowskiego. Ten Warszawiak celem budowy nowej linii kolejowej stworzył spółkę z udziałem księcia Stefana Lubomirskiego oraz hrabiego Tomasza Zamoyskiego

Trasa

Kolejka grójecka powstała jako zaplecze logistyczne dla zakładów produkujących cegły dla Warszawy i jej okolic. Dopiero potem rozwiną się na tel linii ruch pasażerski.

Trasa kolejki grójeckiej przebiegała z Warszawy do Grójca, Góry Kalwarii oraz Konstancina. Mój Ś.P. Tata mi opowiadał, że jako dziecko z Warszawy w wakacje jeździł tą kolejką z Warszawy do Konstancina i dalej.


Podsumowując

Warto doceniać kolej wąskotorową, której linie zaczęły szybko w Polsce znikać od lat 70 XX w. Moim zdnaiem jest to dobry środek transportu, do tego: wygodny, mało emisyjny, ekonomiczny. 

W naszym kraju jest wiele zaniedbanych i nieczynnych linii wąskotorowych, których uruchomienie powinno być moim zdaniem kluczowym zadaniem władz zarówno samorządowych, jak i publicznych.

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/piotr-wujec-o-mnie/

Komentarze

Popularne posty