Przebudowa linii średnicowej w Warszawie.
Właśnie dowiedzieliśmy się, że przebudowa linii średnicowej zostaje odłożona na lata. Pod kontem tej złej informacji warto docenić dużą modernizację Dworca Głównego, jaka ukończyła się ponad rok temu.
1. Kolej średnicowa
Kolej średnicowa jest kluczowa dla metropolitarnego transportu Warszawy. Linia ta została otwarta jeszcze przed wojną. Powstała ona w dosłownie kilka lat od „zera” w okresie II RP.
Ostatni remont tej linii miał miejsce w latach 60 XX w.
Na dziś podobno linia ta jest w wielu miejscach przestarzała i wymaga pilnej modernizacji. Najstarsze elementy infrastruktury linii średnicowej pochodzą z lat 20. XX w.
Najmłodsze elementy z lat 60 XX w., co mówi samo za siebie.
Dworzec Główny w Warszawie fot. Piotr Wujec |
2. Modernizacja plany
Prace nad jej modernizacją miały ruszyć w 2025 r. niestety od kilku dni wiemy, że prace ruszą koło 2030 r.
Co istotne dla Warszawiaków ten odwlekany remont zakłada:
- budowę nowego przystanku Warszawa Nowy Świat,
- budowę nowego przystanku Warszawa Solec,
- poszerzenie tunelu kolei średnicowej pod Śródmieściem,
- odnowienie obu mostów kolejowych,
- budowa nowego tunelu drogowo-tramwajowego pod stacją Warszawa Wschodnia,
- dokończenie trwającej przebudowy stacji Warszawa Zachodnia;
- przebudowa stacji:
Warszawa Ochota,
Warszawa Śródmieście,
Warszawa Centralna,
Warszawa Wschodnia.
3. Skutek planowanych remontów
Po remoncie ma się zwiększyć przepustowość linii średnicowej do max. 24 par pociągów w godzinach szczytu plus do 20 par pociągów dalekobieżnych.
Nowe przystanki (stacje) pozwolą zachęcić więcej osób do poruszania się po Warszawie koleją zamiast autobusami lub tramwajami. Do tego nowe węzły przesiadkowe mają usprawnić komunikację.
Innym elementem istotnym dla rozładowania korków na Pradze jest ww. tunel pod torowiskiem Dworca Wschodniego usprawniający połączenia drogowe południe – północ na Pradze.
4. Czas
PKP PLK informowała, iż remont linii średnicowej potrwa kilka lat, bez podania dokładnych terminów.
Niestety według nowych ustaleń przekazanych przez media (np. Rynek Kolejowy), za sowami ministra - dopiero po 2030 r. ... inwestycja się rozpocznie.
Resort infrastruktury poinformował o przedłużeniu etapu projektowego.
Mam nadzieję ze skutkiem dłuższych prac projektowych będzie usprawnienie przyszłych prac wykonawczych przy przebudowie.
5. Problem
Moim zdaniem największe utrudnienia zaczną się dla nas mieszkańców w momencie rozpoczęcia prac przy poszerzeniu tunelu, gdyż obejmą one ścisłe centrum Warszawy.
Większość z nas pamięta jak wielkie były utrudnienia podczas remontu tunelów drogowych pod torowiskiem Dworca Zachodniego koło ronda Zesłańców Syberyjskich. Tunele te powstały przed 1939 rokiem, a podczas wojny były miejscem zagłady Polaków dokonywanej przez Niemców w KL Warschau.
Podsumowanie
Jak sądzę większość Warszawiaków oraz innych mieszkańców Warszawy czeka na tą inwestycję z utęsknieniem, mając na uwadze metodyczne zwężanie warszawskich ulic przez władze miasta...
... z fatalnym skutkiem dla przepustowości.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
https://piotrwujec.pl/prezentacja/
Komentarze
Prześlij komentarz