SM25 parowóz z silnikiem Wola 1DVSa/31. Polskie konstrukcje
Kształty niektórych lokomotyw są ciekawe, zgrabne, jak ta o numerze SM25-002. Do tego Polki słyną z urody. Sami zobaczcie jak jest ona (rocznik 1962) nadal powabna w 2023 roku. O wiek nie pytałem, znam zasady, sama miała wiek wypisany na sobie.
Nie pracuje ona od 1973 roku, może emerytura jej służy?
Jak sądzicie?
SM25-002 Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, fot. Piotr Wujec |
Narodziny
Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu opracowało w 1960 roku projekt pierwszej polskiej lokomotywy z przekładnią hydrauliczną systemu Voith L26. Projekt zaowocował zbudowaniem spalinowej lokomotywy manewrowej typu 9D.
Co ciekawe lokomotywa miała polskiej produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Wola 1DVSa/31.
Tak, tak moi drodzy czytelnicy...
... kiedyś, na mojej rodzinnej warszawskiej Woli, były Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zajmujące się produkcją silników, w tym czołgowych, np. do polskiego czołgu PT-91 „Twardy”, vide:
Dziś niestety tych zakładów brak na Woli.
Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zostały zlikwidowane w 2012 roku. Brzmi to smutno dziś, gdy wojna na Ukrainie pokazała każdemu jak ważne jest posiadanie dużej ilości czołgów, możliwości ich produkowania i serwisowania we własnym kraju, zamiast liczyć na dostawy od obcych.
Gdzie powstała?
W latach 1961-63 chrzanowski „Fablok” dostarczył PKP trzy egzemplarze prototypowe lokomotywy spalinowej SM25.
Po lekturze mojego wpisu z 2017 roku można zrozumieć skrót FABLOK:
Polskiej konstrukcji lokomotywy SM25 miały dużo innowacyjnych polskich rozwiązań, w tym:
- izolację akustyczną;
- umieszczenie kabiny i pomostów lokomotywy w taki sposób aby zapewnić optymalne warunki pracy manewrowej, co widać na poniższym zdjęciu.
Zgrabna proporcjonalna sylwetka SM25-002 |
Dane
Masa lokomotywy - max 37 400 kg
Prędkość maksymalna - 60 km/h
Zapas paliwa - 1100 l.
Tylko prototypy
Niestety wyprodukowano tylko 3 egzemplarze, w tym SM25 002.
Potem produkcję przerwano z powodu problemów z dostawą niemieckiej przekładni do tych parowozów. Skończyło się jak zawsze w naszej polskiej historii gdy następowało wiązanie naszego przemysłu ciężkiego (obronnego lub strategicznego) z obcym przemysłem.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Warszawa, 15 luty 2023 r.
Komentarze
Prześlij komentarz